måndag 10 mars 2014

Smärta och sol.

Burk från Lagerhaus

Har tvekat inför om jag ska skriva om detta, men för att få ur mig det och för att det känns som att jag kan andas ut snart så ska jag berätta om de två senaste månaderna.

Det började med en väldigt sen mens, som aldrig kom. Istället kom ett positivt graviditetstest i slutet av januari.
Efter att ha smält det var vi väldigt glada och ställde in oss på ett barn till i september. Ett digitalt test visade +5 veckor. Det kändes annorlunda än med Vera, jag kände mig liksom inte gravid, alls. Nog för att jag inte hade många symtom med henne heller, det var först efter 5 veckor av utebliven mens som jag testade. Men jag misstänkte ändå något på grund av mina gråtattacker och spända bröst etc.

På grund av att jag helt tappat bort mig i räkningen av dagar vid jul så fick jag ett tidigt ultraljud 3 veckor senare.
Innan det ställde jag in mig på att det kanske inte skulle gå vägen. På ultraljudsskärmen såg man ett svart hål. En hinnsäck med vätska motsvarande v.7 i storlek och inget mer. Antingen blev det aldrig något foster eller så tillbakabildades det väldigt tidigt. En så kallad "ofostrig graviditet".
Jag känner mig lurad av min egen kropp, är mer arg än ledsen. Här har vi trott att vi ska få ett barn och så får vi ingenting, liksom.
Det kanske är så att man aldrig är glad i onödan, men jag blev jävligt sur.
Sen fick jag en remiss till kvinnokliniken 2 veckor senare, och det gav samma besked. Alltså har min kropp inte ens haft vett att stöta ut det här.
Ännu mer besvikelse när jag blev lovad en operation ("skrapning") i fredags men sedan fick veta att det var fullt denna dag så jag skulle få vänta ytterligare 1,5 vecka. Det ville jag inte.
Tjatade mig till en tid idag, måndag. I torsdags satte ett blodbad igång och är igång än.
Som att detta inte räckte fick jag en inflammation bakom en visdomstand för ca en vecka sen som inte gav sig,  så i fredags fick jag dra ut tanden. Den smärtan som kom när bedövningen släppte var den värsta smärta jag någonsin varit med om. Helt fruktansvärt, jag visste inte var jag skulle ta vägen. Som tur var så var det avsevärt bättre redan i lördags kväll,  men det har gått åt ett helt restlager värktabletter under den här veckan.

Jag behövde aldrig göra någon operation, men fick 3 tabletter som ska göra att det sista kommer ut.
Så idag ligger jag på soffan och har Fåret Shaun som barnvakt under milda värkar och kan andas ut lite. Nu är det snart över.

Gunga i solen! 

Även om läkaren idag sa att "nästa gång du  blir gravid så har du lika goda chanser att få ett friskt barn till som förra gången" så kommer detta att förta glädjen lite nästa gång, om och när det nu blir. Det här kommer alltid att finnas i bakhuvudet. 
Det hade varit mycket värre att få ett missfall och förlora ett foster som funnits, men att ens kropp lurar en på det här sättet känns inte helt ok.
Men jag har väl hunnit smälta det här hyfsat under dessa 3 veckor, tiden har sniglat fram. Försöka igen kommer vi ju, men inte än på ett tag, det orkar jag inte. Visst finns det inga garantier här i livet, och ibland så blir det lite extra tydligt, smått eller stort.

13 kommentarer:

MansonDust - en mammablogg om barnmode sa...

Det är vanligare än man tror sånt där. Jag fick ju ett MA innan Star. Fostret slutade utvecklas i v 5-6, var helt kantigt & nästan i två delar på VUL men kroppen reagerade som gravid ända upp till v 12! Så vi var så ledsna... Var så rädd att samma skulle ske igen. Men det är först när man själv drabbas som man hör andra snacka om det, typ.

Li sa...

Nej, fy vad tråkigt att ni ska behöva gå igenom det här :(
Det är förjävligt när det inte går som det ska, det vet jag ju också av egna erfarenheter. Vad starkt av dig att skriva om det Linn, så många har varit där och skulle behöva få det ur sig men av någon konstig anledning så förväntas man tiga om missfall, MA och alla andra varianter av förlorade graviditeter.

Jag tror att du tänker rätt som vill vänta lite innan ni tar nya tag. Efter molan hade jag mer än gärna blivit gravid igen på två sekunder men det där året som vi tvingades vänta gjorde ändå nytta. Trodde att jag skulle vara livrädd hela graviditeten när det tog sig igen, men eftersom jag hunnit bearbeta den graviditeten som gick fel så kunde jag glädjas i alla fall. Hoppas så att du också ska få göra det när ni väl bestämmer er för att försöka igen. Ring om du vill prata <3

Linn sa...

Ja just, det minns jag. Är lite lättad över att det ändå inte var något foster som dött som syntes men ändå liksom sur på min kropp...

Linn sa...

Nej ni har verkligen fått mer otur än vad som är rättvist.
Detta räknas som ett MA även om det inte fanns ett foster. Enligt läkaren behöver vi bara vänta tills jag haft en vanlig mens, men psykiskt så känner jag att jag vill fan inte nu. Men jag hoppas att det känns lättare när det nu blir.
Sådan tur att ni fick så fantastiska barn till slut. Förresten har du & Mackan varsin present här från Jennie och mig.

Tack kära du. ♥

Li sa...

Lyssna till magkänslan och älta, grina eller var arg när du känner att du behöver. Det är en sorg som måste bearbetas och det är så bra att du orkar prata om det <3

Oooh, pressis? I like. Vi har en present till Vera också som ju har gått och blivit värsta stora damen! Är du hemma från jobbet nu? Orkar ni besök någon dag/kväll? Vi kan ta med fika så ni behöver inte fixa en massa eller så, men jag förstår om ni ändå vill vara lite ifred och rå om varandra. Kram!

Linn sa...

Jag är mest bara förbannad, inte speciellt ledsen. Men det kanske är en mix...

Nä, jag jobbar som vanligt. Var bara hemma igår för att ta Cytotec.
Självklart är ni välkomna hit, men fika kan jag allt ordna. :) kan försöka bestämma något snart? :)

MARIA sa...

Linn, fy vad tråkigt att läsa detta!

Ta hand om familjen, och lycka till med framtida försök <3

Li sa...

Vi kan typ när som helst förutom i helgen tror jag. Amos är på förskolan 9-14 tisd-torsd varje vecka men du jobbar väl ändå till senare än så på vardagarna? Antingen en kväll eller nästa helg då kanske? Eller nej fan, Amos fyller ju och ska firas nästa helg så det funkar ju inte heller :/ Vi får se vad vi kan få till. Men jag funderar på hennes present... vet inte hur lång bytesrätt det är ifall ni kanske redan har eller om det inte passar. Hm. Molos pandor, är det något hon har? Vilken storlek drar hon nu? :P

Linn sa...

Tack. ♥

Linn sa...

Torsdag kväll, funkar det? Efter 16.30? Annars nästa vecka någon kväll/eftermiddag?
Som du vet tycker jag att man inte kan få för mycket Molo. :) men hon har stl 92/98 (köper 98 nu eftersom 92 är på gränsen på tröjor).

Li sa...

Imorgon torsdag alltså? Det tror jag går bra. Jag är lite förkyld (ont i halsen mest) men jag hoppas det är på väg åt rätt håll. Dåså, då behöver jag inte oroa mig för bytesrätten i alla fall :) Och jag håller med, man kan inte ha för mycket Molo, men dubletter är ju onödigt kanske :)

E-line sa...

Neej, vad tråkigt att ni fått gå igenom detta. Hoppas ni kommer på fötter igen så ni kan försöka på nytt <3 (Har oxå present till nyblivna två åringen)

Linn sa...

Tack. På fötter är vi, är mest irriterad. Känns som sådant slöseri med tid. Men men. :/